Som estudiants de 1r de Grau de Pedagogia i obrim aquest blog per l'assignatura d'Habilitats Comunicatives. Esperem que la informació us sigui útil. No dubteu i passeu per el nostre blog :)
RSS

divendres, 14 de maig del 2010

Què són els Quaderns Virtuals (QV)?

Els Quaderns virtuals és un entorn d'aprenentatge digital que neix i es desenvolupa al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de portar a la xarxa els quaderns d'exercicis tradicionals. Aquest projecte permet crear materials amb diferents tipus d'activitats per tal d'avaluar el progrés i rendiment dels estudiants.

El projecte consta de diferents aplicacions (editor, visualitzador, generador web...), accessibles des de qualsevol navegador web amb connexió a Internet. A més, alguna d'elles (com ara l'editor o el visualitzador) també disposen d'una versió que s’anomena portable perquè permet treballar amb elles sense necessitat de disposar de connexió a Internet.

Els Quaderns Virtuals, tenen diferents característiques, que, seguidament, exposarem.

Començarem per parlar de l’estructura dels Quaderns. Aquests quaderns estan creats pel professorat que faciliten als alumnes perquè puguin treballar amb ells. Igual que els quaderns tradicionals, estan formats per un conjunt de fulls on es distribueixen preguntes i material addicional de referència i consulta. A més a més, les preguntes que hi ha poden tenir punts de diàleg, que permeten als alumnes i als professors escriure comentaris i dubtes que puguin sorgir.

Aquests quaderns són molt flexibles pel que fa a la seva estructura, que permet al docent crear diferents propostes educatives per grups heterogenis, tenint en compte les necessitats que tinguin aquests alumnes i el seu ritme en l’aprenentatge. També poden ser utilitzats com a material de treball per a qualsevol àrea i nivell educatiu.

Sobre l’aspecte visual que presenten els Quaderns Virtuals pot ser diferent segons la seva aparença. El professor pot decidir quina és l’aparença més adient tenint en compte les característiques dels alumnes, a l’àrea a la que pertanyerà aquell quadern i al nivell educatiu.

La informació i el contingut dels Quaderns és la mateixa sigui quina sigui l’aparença escollida, l’únic que pot variar és el disseny visual dels textos, els colors de fons, les finestres de l’aplicació...

Hi ha tres aparences disponibles, actualment.

- Estàndard: els Quaderns tenen aquest aspecte.
- Infantil: l’aparença per Quaderns de primària. És més un disseny més visual
- Formal: l’aparença és més seriosa.

Hi ha diferents tipus d’activitats, que estan definides per l’estàndard QTI. Aquestes activitats són:

De selecció. L’alumne haurà de triar la resposta o respostes correctes.
- Segons el nombre de respostes que es poden marcar es divideix en:
o Simple. D’una sola resposta.
o Múltiple. Més d’una resposta.
- Segons la orientació de les respostes, poden ser:
o Hortizontal
o Vertical
- Segons el tipus de material que continguin les respostes, seran:
o Text
o Imatge
o Sons

D’ordenació. L’alumne haurà d’ordenar unes paraules o unes imatges, per fer-ho, haurà d’arrossegar la paraula o imatge al lloc que cregui corresponen.
- Segons l’orientació de les respostes.
o Respostes en horitzontal. S’haurien d’ordenar les paraules d’una frase.
o Respostes en vertical. S’indicaria l’ordre de les frases en un diàleg.
- Segons el tipus de material a ordenar.
o Text
o Imatges

Omplir espais. Es tracta d’omplir espais en blanc amb les respostes que els alumnes consideri correctes. Es classifiquen segons:
- Opcions de resposta.
o Oberta
o Tancada
o Mixta, entre respostes tancades i obertes.
- Tipus de dades de resposta.
o Text
o Numèric
- Longitud de resposta
o Una o dues paraules
o Una o dues files

Arrossegar. Permet desplaçar cada resposta a la posició que es creu correcta.
Zones sensibles. Són preguntes en les que es poden marxar zones o unir punts en una imatge.
- Selecció d’una o més zones de la imatge.
- Selecció d’una o més opcions que apareixen a la imatge.
- Unir punts. Es tracta d’anar marcant punts sobre la imatge, que s’aniran unint automàticament.
- Selecció lliure de punts sobre imatge

Dibuix. Són preguntes on l’alumne podrà dibuixar línies i polígons sobre una imatge.

Per crear i fer funcionar un Quadern virtual i fer que l’alumnat el pugui utilitzar hi ha diferents passos. Són els següents:

1. Selecció del Quadern: en primer lloc, cal buscar si ja existeix algun Quadern a la Biblioteca De Quaderns Virtuals* que s’adeqüi al tema que s’hagi triat per treballar amb els alumnes. Per fer-ho, la biblioteca ofereix un cercador que permet trobar Quaderns a partir de certs paràmetres, com pot ser l’àrea, el nivell educatiu, entre altres.

2. Creació del Quadern. En el cas que a la Biblioteca no s’hagués pogut trobar cap Quadern adequat, el professor pot crear un amb l’editor de Quaderns Virtuals ** (més endavant en parlarem amb més profunditat) o qualsevol altra eina capaç de generar documents compatibles amb QTI. Un cop s’ha creat el quadern, s’ha de col•locar a un lloc accessible via web. Amb l’editor de Quaderns Virtuals en línia es publica el Quadern automàticament.

3. Publicació, seguiment i correcció del Quadern. Una vegada ha finalitzat la creació del Quadern, el professor ha de decidir com el posarà a l’abast dels alumnes i com el podran realitzar. Per fer això, pot triar diferents alternatives:

o Pàgina Web. Amb aquesta modalitat, les respostes dels alumnes no es registren, i és una bona opció perquè els alumnes puguin fer activitat sense que aquestes avaluïn, que només serveixen per l’aprenentatge, l’autoavaluació i l’exercitació.

o Plataforma educativa. El benefici d’integrar Quaderns Virtuals a una plataforma educativa és que d’aquesta manera es poden configurar paràmetres, com podria ser un nombre màxim d’intens, si es pot corregir automàticament o no... A més a més, es pot consultar en qualsevol moment l’estat del Quadern de cada alumne. Per tant, es pot fer un seguiment, avaluar el progrés que vagin tenint els estudiants i, si s’activés l’opció de permetre anotacions, es podria establir una comunicació asincrònica amb l’alumnat per resoldre els dubtes i enviar comentaris que puguin aparèixer durant la realització i la correcció del Quadern. Actualment, aquest servei està integrat a Moodle, intranet de centre i educampus (plataforma educativa del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya que ofereix accés personalitzat a tot el seu professorat i alumnat mitjançant el portal educatiu edu365.cat)

Els Quaderns Virtuals aposten per la compatibilitat, l’accessibilitat i difusió d’estàndards, ja que permet afavorir l’intercanvi, l’accessibilitat i la compatibilitat de recursos entre diferents sistemes. Els principals estàndards que implementa són:

• XML: eXtensible Markup Language
• QTI: Question & Test Interoperability
• LOM: Learning Object Metadata
• ETB: European Treasury Browser



* http://clic.edu365.cat/qv_biblio/
** http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_aplica.htm#editor




En una pròxima entrada, parlarem sobre les aplicacions que tenen els Quaderns Virtuals.

LAMA

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada