Som estudiants de 1r de Grau de Pedagogia i obrim aquest blog per l'assignatura d'Habilitats Comunicatives. Esperem que la informació us sigui útil. No dubteu i passeu per el nostre blog :)
RSS

divendres, 14 de maig del 2010

Què són les WebQuests?

Una WebQuest és una proposta didàctica basada en la recerca d’informació per Internet i elaborar aquesta informació a través de la interacció entre els alumnes. Es basen en el constructivisme, és a dir, que els alumnes construeixin els seu propi coneixement a partir de coneixements previs.

Es tracta d’una pàgina que proposa una història pels participants perquè aconsegueixin una sèrie d’informacions en unes pàgines d’Internet concretes. D’allà, hauran d’extraure les seves conclusions a partir del treball en equip. Els objectius són combinar els continguts de les assignatures amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l’aula en un aprenentatge de descobriment guiat pel professor.

Una WebQuest, no és res més que una unitat didàctica que planteja als alumnes una feina o un problema. Amb aquest problema el que els alumnes hauran de fer és treballar en equip per aconseguir trobar la solució al problema utilitzant els recursos existents que hi ha a Internet. Per tant, es tracta d’una activitat de cerca guiada, però per Internet.

L’estructura bàsica d’una WebQuest és:

- Introducció: orienta als alumnes i intenta captar el seu interès. Els situa en una història o un problema que hauran de resoldre. La introducció ha de ser clara i motivadora. S’haurà d’explicar la finalitat que té aquesta WebQuest, com quin és el tema que es treballarà, l’escenari inicial, el plantejament de preguntes, problemes o reptes que s’haurà de resoldre, etc.

- Tasca: en aquest apartat, es proporciona a l’alumne una clara descripció del que haurà de fer en finalitzar la WebQuest, així com el nombre de persones que compondran el grup de treball, els papers que hauran d’adoptar els components.

- Procés: s’expliquen les estratègies que els alumnes han d’utilitzar per dur a terme la tasca pas per pas. L’explicació de tot aquest procés ha de ser curta, precisa i detallada.

- Recursos: els llocs d’Internet que els alumnes utilitzaran per realitzar la tasca.

- Avaluació: en aquest apartat s’indica com avaluar el treball. Es detallen els criteris d’avaluació en què es basa aquesta avaluació. Depenent del nivell dels alumnes i del tipus d’activitat, es fa una descripció d’allò que s’avaluarà i com s’avaluarà

- Conclusió: es resumeix l’activitat i s’anima als alumnes a reflexionar sobre el seu procés i els resultats obtinguts.

- Orientacions pel professor: és l’únic apartat que va dirigit al professor. S’inclouen els conceptes, els objectius i els continguts per ajudar al professor a posar en pràctica aquest recurs.

A continuació, parlarem sobre els diferents tipus de WebQuests que existeixen:

- Curta duració, on el seu objectiu és l’adquisició i organització del coneixement i sol durar d’una a tres sessions.
- Llarga duració, on el seu objectiu és l’extensió i el processament del coneixement i sol durar entre una setmana i un mes de classe.

La nostra opinió: pensem que les WebQuest és una manera innovadora de realitzar un treball. A més, com a l'hora de realitzar-la s'han d'adoptar diferents rols, els nens s'ho passen bé havent de representar algun paper i a la vegada, fan el treball que se'ls ha demanat. Pel professor pot portar més de feina a l'hora de realitzar l'activitat, però llavors se sent recompensat, quan veu com els alumnes s'ho passen bé realitzar el treball.

Fonts d'informació:
XTEC
Isabel Pérez
Aula21


Esperem que aquesta informació us sigui útil.

LAMA

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada